۱۳۹۸ مهر ۳۰, سه‌شنبه

اشکال جدی برای سئو فروشگاه‌ها – دلیل noindex شدن شاخه‌های فروشگاه

اشکال مهم noindex و nofollow شدن دسته‌بندی‌ها

اشکال مهم noindex و nofollow شدن دسته‌بندی‌ها

در یک ماه گذشته گزارش‌هایی از وجود هشدار در sitemap سایت در گوگل وبمستر و هم‌چنین افت رتبه یا حذف از نتایج جستجو ازفروشگاه‌های اینترنتی مختلف دریافت کردیم.
این گزارش‌ها خبر از وجود یک مشکل در پرستاشاپ یا ماژول‌های آن میداد. ابتدا تصور کردیم این مشکل شاید از نصب یک ماژول یا یک باگ در قالب‌ها باشد. اما بیشتر شدن گزارش‌ها و گسترده شدن دامنه فروشگاه‌هایی که با این مشکلات مواجه شدند مشخص کرد که این یک مشکل عمومی است.
با بررسی‌هایی که داشتیم متوجه شدیم این مشکل با یک تغییر در تنظیمات ماژول ناوبری (جستجوی) لایه‌ای برطرف می‌شود. هرچند این کار مشکل را بطرف می‌کند ولی به این نتیجه رسیدیم که این باگ جدی و مهم در نسخه جدید این ماژول است و نه یک تنظیم اشتباه که نیاز به اصلاح داشته باشد.

خواندن این آموزش برای همه فروشگاه‌های اینترنتی بسیار حیاتی و ضروری است چون وجود این مشکل ممکن است در طولانی مدت باعث حذف لینک‌های سایت شما از نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو شود.

آیا فروشگاه من هم مشکل noindex را دارد؟

اولین قدم برای شما این است که بررسی کنید فروشگاه شما هم دچار این مشکل شده است یا خیر. این کار با بررسی ماژول ناوبری لایه‌ای قابل انجام است. اگر این ماژول در سایت شما نصب نیست می‌توانید از ادامه خواندن این مقاله دست بکشید!
اگر ماژول را نصب دارید کافی است نسخه نصب شده‌ی ماژول را بررسی کنید. اگر نسخه ماژول لایه‌ای نصب شده روی فروشگاه شما ۲.۲.۱ است احتمالا مشکل در فروشگاه شما به وجود آمده است و چنانچه قبل از ۲.۲.۱ است احتمالا ماژول دارای به‌روز رسانی است و اگر آن را به‌روز نکنید مشکل برای فروشگاه شما ظاهر نخواهد شد.
برای اطمینان از وجود مشکل کافی است وارد صفحه‌ی یکی از دسته‌بندی‌های فروشگاه خودتان شوید و در سورس html صفحه بین تگ‌ها دنبال تگ meta با نام robots باشید.
چنانچه این تگ به شکل زیر باشد یعنی فروشگاه شما این مشکل را دارد و باید بلافاصله آن را رفع نمایید تا گوگل صفحات ایندکس شده سایت شما را از نتایج جستجو حذف نکند:
<meta name="robots" content="noindex,nofollow">
چنانچه تگ به شکل زیر باشد یعنی مشکلی وجود ندارد و صفحات شما در موتورهای جستجو ایندکس می‌شود:
<meta name="robots" content="index,follow">

راه حل این مشکل noindex , nofollow در سایت چیست؟



حل مشکل با استفاده از تغییر در تنظیمات ماژول

راه ساده و شاید موقت برای این مشکل فعال کردن گزینه «اجازه دادن به ربات های فهرست ساز ( Google، Yahoo!، Bing و …) برای استفاده از فیلتر دسته بندی» است. هرچند این گزینه مشکل را حل می‌کند اما با توجه به کارکرد این گزینه، این کار راه اصلی و صحیح حل این مشکل نیست!

مدیر ایده آل
این گزینه درواقع برای فعال سازی ایندکس برای فیلترهاست. از آنجایی که پرستاشاپ برای هر فیلتر یک لینک اختصاصی می‌سازد، این لینک‌ها می‌تواند توسط گوگل و سایر و موتورهای جستجو قابل ایندکس شدن باشد و گوگل آن‌ها را دنبال کند و یا برعکس. بنابراین فعال کردن این گزینه برای سایت‌هایی که فیلترهای زیاد و دسته‌بندی‌های زیادی دارند چندان توصیه نمی‌شود.

حل مشکل با استفاده از جایگزینی فایل php از نسخه قبلی ماژول

با جایگزینی فایلی که در زیر قرار داده شده به جای فایل فعلی ماژول می‌توانید این باگ جدید را برطرف کنید. با این کار نیاز به تغییر تنظیمات ماژول ندارید.


اعمال سریع‌تر تنظیمات در گوگل با استفاده از گوگل وبمستر (کنسول جستجوی گوگل)

برای بازگشت هرچه سریعتر وضعیت ایندکس گذاری صفحات سایت شما به حالت صحیح بهتر است بعد از رفع مشکل هرچه سریعتر نقشه سایت فروشگاه خود را در گوگل resubmit یا ثبت مجدد کنید. برای مشاهده و ثبت مجدد نقشه سایت می‌توانید به صفحه Sitemap List در کنسول گوگل برویدو با انتخاب نقشه سایت مورد نظر روی دکمه resubmit کلیک کنید.

 سئو فروشگاه مدیرایده آل‌ - استفاده از گوگل وبمستر (کنسول جستجوی گوگل)


هیچ نظری موجود نیست: